Deze persoonlijke vaardigheden helpen jou als zzp’er in de zorg verder

Om succesvol te worden als ondernemer heb je meer nodig dan enkel een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een passende bedrijfsnaam. Hier zijn bepaalde vaardigheden voor nodig, op zowel persoonlijk als technisch vlak. En vergeet natuurlijk de wet- en regelgeving niet waaraan jij dient te voldoen. Yoe licht in een driedelige serie deze drie aspecten uit. In deel 1: persoonlijke vaardigheden.

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar een zzp’er in de zorg heeft een grote risicobereidheid en durft in dat gat te springen waar een ander juist met een grote boog omheen loopt. Een ondernemer durft fouten te maken (niet op de werkvloer), want zzp’en verloopt met horten en stoten. En dat mag ook als je een bedrijf probeert op te bouwen. Hij staat er juist om bekend kansen te zien waar een ander misschien denkt: nee, dat vind ik een te groot risico. Heb daarvoor het lef. Een bedrijf opbouwen, dat gebeurt met vallen en opstaan. Juist van die fouten leer je: hoe clichématig dit ook klinkt.

Als zzp’er is het belangrijk te kunnen verbinden. Wie er niet in slaagt om een goede band op te bouwen met zijn opdrachtgever of de cliënt hoeft waarschijnlijk niet meer terug te komen. Ondanks dat je als zzp’er in de zorg vaak als individu werkt, is het toch belangrijk om een verbinder te zijn. Je staat ook met andere zorgprofessionals op de werkvloer, je helpt cliënten en patiënten en hebt contact met je opdrachtgever. Als zzp’er in de zorg ben jij je eigen visitekaartje. Daarom is een verbindende eigenschap zo van belang, want als jij goed bij de opdrachtgever ligt vanwege deze persoonlijke vaardigheid dan zal jij de volgende keer weer op de werkvloer staan.

Normaal een eigenschap die goed van pas komt, maar in de zorg nog belangrijker: empathisch vermogen. Wie zich niet kan inleven in de ander zal vermoedelijk geen blijvertje zijn. Als jij als zzp’er in de zorg zelf een behandeling krijgt waarbij de professional niet naar jouw verhaal luistert of zich niet kan inleven in jouw situatie, dan denk jij misschien wel: hier kom ik niet meer terug. Zo werkt het ook als zorgprofessional. Als een cliënt jouw omgangsvorm niet prettig vindt en het idee heeft dat jij niet goed luistert naar zijn verhaal of hoe hij zich voelt, dan zal deze persoon ook denken: ik kies de volgende keer een ander. En dat is natuurlijk het laatste wat je wil.

Eerlijkheid duurt het langst. Je hoeft niet alle wijsheid in pacht te hebben of over alle vaardigheden als zorgprofessional te beschikken. Durf ook te zeggen als je iets niet onder de knie hebt. Opdrachtgevers, cliënten, patiënten en andere zorgprofessionals zien liever een eerlijk iemand dan een zzp’er in de zorg die, bijvoorbeeld, doet alsof hij met een tillift kan werken, terwijl hij dat nog nooit heeft gedaan. Wie zijn klanten voorliegt, zal nooit een goede ondernemer worden. De waarheid komt uiteindelijk altijd bovendrijven.

Ondernemers zijn doorzetters. Het opbouwen van een bedrijf gaat met vallen en opstaan. Juist op de moeilijke momenten is het belangrijk om door te blijven gaan en te vechten voor wat je waard bent. Gooi niet zomaar de handdoek in de ring. Zet door, want dat helpt aanzienlijk mee om jouw doelen te bereiken.

Bekijk hieronder naar een webinar van de Kamer van Koophandel over de kwaliteiten van een ondernemer: 

Wees enthousiast. Zeg nu eerlijk: jij luistert toch ook liever naar het verhaal van iemand die passie voor zijn vak heeft, dan iemand die zijn werk doet uit pure noodzaak? Ook jouw opdrachtgevers zitten eerder te wachten op iemand die enthousiast en vol overgave cliënten en patiënten een vrolijke dag bezorgt. De kans dat jij bij hen blijft hangen als die leuke en gezellige zorgprofessional is een stuk groter. Door overtuigend op hen over te komen, weet jij de klanten een stuk gemakkelijker aan je te binden en mag je de volgende keer misschien weer terugkomen.

Maar het allerbelangrijkste: blijf vooral jezelf. Cliënten en patiënten zullen er altijd doorheen prikken als de zorgprofessional zich anders voordoet dan wie hij is. Dit hebben zij snel in de gaten en is een vaardigheid waarover zij beschikken. En jezelf anders voordoen dan je bent, kost veel energie die je beter in andere dingen kunt steken om je onderneming beter te maken.

Een groot deel van deze persoonlijke vaardigheden heb je al wel of niet. Maar het gros kun je ontwikkelen. Zelfontwikkeling past óók bij het ondernemerschap, dat niet uit één onderdeel bestaat maar meerdere facetten behelst.

Over de auteur:

Wout Fassbender
Wout gaat altijd op zoek naar het persoonlijke verhaal. Door middel van interviews en podcasts informeert hij jou omtrent het laatste nieuws over ondernemerschap in de zorg.

Deel dit artikel:

Schrijf je in de
voor de nieuwsbrief

Ook interessant voor jou

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij op de hoogte blijven?

Ontvang nieuwe artikelen direct per e-mail.

Artikelen

Bijscholing

Community

Partners

Over ons