Met deze tips krijg jij de blauwdruk van je onderneming op papier

Een goed ondernemingsplan vormt de fundering van je bedrijf. Met een gedegen bedrijfsplan of ondernemingsplan – of welke term je eraan koppelt – heb je een houvast. Deze stappen helpen je op weg om de blauwdruk van jouw onderneming op papier te krijgen.

De inhoud van een bedrijfsplan:

  1. De ondernemer en de onderneming
  2. Marketingplan
  3. Financieel plan

De ondernemer en de onderneming

Wie is eigenlijk de persoon achter de onderneming? Dit onderdeel van het bedrijfsplan is ook een manier om goed te reflecteren op jezelf. Wat zijn je ambities als ondernemer in de zorg, wat is je drijfveer en wat wil je uiteindelijk bereiken? Maar ook: wat zijn eigenlijk jouw sterke en zwakke punten als zorgprofessional? Omschrijf jouw persoonlijkheid. Eerlijkheid duurt het langst.

Nu weet je iets meer over jezelf, maar wat is het idee van je bedrijf eigenlijk? Daarvoor ga je op onderzoek uit. De GGZ, VVT, ziekenhuizen, jeugdzorg of gehandicaptenzorg… In welke branche ga je aan de slag? Intramuraal of extramuraal? En wat zijn hierin de knelpunten die jij kunt oplossen met jouw expertise en ervaring? Dus: waar liggen voor jou de kansen om op in te spelen en je te onderscheiden van zorgprofessionals in loondienst en andere zp’ers in de zorg?

Ook een aantal praktische zaken komt aan bod: welke verzekeringen, diploma’s en vergunningen zijn nodig? Laat jij de administratie doen door een boekhouder of ga je hier zelf mee aan de slag? Allemaal onderdelen die je kunt beschrijven in het hoofdstuk over jou en je onderneming.

Heb je dit onderdeel uitgewerkt? Leg het eens voor aan vrienden, familie of andere (zelfstandig) zorgprofessionals. Zij kunnen jou met hun frisse blik van feedback voorzien. Misschien kom je wel tot nieuwe inzichten.

Marketingplan

Je hebt alles over jouzelf en je onderneming uiteengezet. Maar hoe ziet de zorgmarkt er eigenlijk uit? Dat beschrijf je in het marketingplan, de planmatige aanpak om jouw diensten als zzp’er in de zorg onder de aandacht te brengen bij je klanten, de zorginstellingen.

Dit begint met marktonderzoek. Natuurlijk ben jij al overtuigd, maar zijn de organisaties die jij gaat bedienen dat ook? Dit breng je in kaart aan de hand van diverse onderdelen:

  • Doelgroep en klantonderzoek
    >> Wie zijn je klanten?
    >> Hoe vaak maken zij gebruik van jouw diensten?
    >> Waarom maken zij gebruik van jouw diensten?
  • SWOT-analyse
    >> de SWOT-analyse zet jij de sterke en zwakke punten van jouw onderneming af tegen bedreigen en kansen van buitenaf. Zo weet jij precies waar je kansen liggen.
  • Marketingmix
    >> Dit onderdeel van het marketingplan bestaat uit de 5 P’s:
    1. Product: Wat voor dienst lever jij én wat lost het op?
    2. Prijs: Hier beschrijf je niet alleen wat het gaat opleveren, maar ook betaalmethodes, kortingen en betaalvoorwaarden. Wat gaat het de klant kosten?
    3. Plaats: Omschrijf de plaats waar jouw dienstverlening plaatsvindt. Intramuraal of extramuraal?
    4. Promotie: Hoe kom je onder de aandacht bij zorginstellingen en op welke manier zorg jij voor het onderhouden van contact? Natuurlijk via je website. Maar ga je ook gebruikmaken van social media of online markering?
    5. Presentatie: Ook niet onbelangrijk: hoe presenteer jij je? Wat is je belofte aan zorginstellingen en wat straal je uit? Dit imago is van belang, want het kan zorginstellingen net dat laatste zetje geven om voor jou te kiezen in plaats van voor een andere zorgprofessional.

Financieel plan

Het financieel plan is een hulpmiddel om te kijken of jouw ondernemingsplan financieel haalbaar is. Zie het financieel plan om jezelf en een ander ervan te overtuigen dat jouw doelen haalbaar zijn. Een aantal vragen die jij beantwoordt komen hier zeker in terug, zoals: wat heb ik morgen nodig om een goede start te maken met mijn onderneming? Wat zijn de verwachte omzet en uitgaven? Welke winst verwacht ik? Vergeet ook niet om eventuele tegenslagen mee te nemen. Dat vergt flexibiliteit, maar past wel bij het ondernemerschap.

Het financieel plan kun je onderverdelen in vier begrotingen:

  1. Investeringsbegroting: Hierin beschrijf jij wat jij de komende 1 tot 3 jaar nodig hebt om met jouw bedrijf te starten en helpt jou om grip te krijgen op je begroting.
  2. Financieringsbegroting: Met dit onderdeel van het financieel plan omschrijf jij hoe je bedrijfsmiddelen of andere investeringen financiert. Dit kan met eigen vermogen, met een lening of misschien wel allebei.
  3. Exploitatiebegroting: Natuurlijk ga je voor winst. Maar misschien verwacht je in de eerste drie jaar wel verlies. Deze verwachtingen stel je op in de exploitatiebegroting van je ondernemingsplan. Eigenlijk vertaal jij je ambities naar cijfers.
  4. Liquiditeitsbegroting: Dit lijkt op een exploitatiebegroting, maar het wezenlijke verschil is dat dit per maand of kwartaal wordt uitgewerkt. Je berekent hoeveel geld er op de rekening staat als je de kosten van de inkomsten aftrekt. Op deze manier heb je altijd direct inzicht of jij de rekeningen kunt betalen of wanneer het een goede periode is om een nieuwe computer of auto te kopen.

 Businessmodel canvas

Een goed hulpmiddel om jouw bedrijfsplan op te stellen en ook dynamisch te houden is het businessmodel canvas (BMC). Hiermee maak je inzichtelijk waar voor jou als ondernemer de kansen liggen. De twee belangrijkste vragen beantwoord je hiermee: welk probleem los jij op voor de klant én wie is nu daadwerkelijk de klant. Het BMC toont ook aan waar jij misschien beter mee kunt stoppen en waarmee jij aan de slag dient te gaan. Zo kun je blijven groeien en investeren.

Dit canvasmodel bestaat uit negen bouwstenen die alle aspecten van jouw onderneming omvat. De rechterkant van het BMC laat zien hoe je waarde voor de klant creëert, de linkerkant toont aan hoe je dat behoudt en de onderkant van het model geeft inzicht in het kostenplaatje.

Bij het businessmodel canvas ligt de focus op de gouden driehoek. Deze bestaat uit klant(segment(en)), waardepropositie, de waardeketen en het opbrengstenmodel. Door een van de hoekpunten te optimaliseren, wordt gevraagd om ook direct de rest de adopteren.

Door dit model in te vullen word je gedwongen om concrete stappen te ondernemen. Formuleer je antwoorden kort en bondig. Gebruik post-its om het dynamisch te houden. Anders verdwijnt het BMC misschien in de la en dat is zonde voor de tijd die je erin hebt gestoken. De volgende vragen staan daarin centraal: Wat bied ik de klant en wie is de klant? Waarom geneert dat opbrengsten én hoe creëer en lever ik waarde?

Tijd, tijd en nog eens tijd

Heb geduld. Het schrijven van een ondernemingsplan vergt tijd. Raffel het niet af en ga er goed voor zitten. Dit vormt de basis voor jouw onderneming, de fundering waarop jij je toekomst bouwt. Het is jouw onderbouwing waarom jij voldoet aan de eisen die wet- en regelgeving aan jou als zelfstandig zorgprofessional stelt. Je komt waarschijnlijk ook voor verrassingen te staan tijdens de uitwerking hiervan. Houd het dynamisch, zodat je altijd up-to-date bent. Er zijn tal van voorbeelden te vinden die jou op weg kunnen helpen.

Heb je nog vragen of hulp nodig bij het opstellen van een ondernemingsplan? Stel ze gerust!

Over de auteur:

Wout Fassbender
Wout gaat altijd op zoek naar het persoonlijke verhaal. Door middel van interviews en podcasts informeert hij jou omtrent het laatste nieuws over ondernemerschap in de zorg.

Deel dit artikel:

Schrijf je in de
voor de nieuwsbrief

Ook interessant voor jou

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij op de hoogte blijven?

Ontvang nieuwe artikelen direct per e-mail.

Artikelen

Bijscholing

Community

Partners

Over ons