Personal branding: met deze handleiding maak je een goed begin

Wie werkt als zzp’er in de zorg krijgt de leuke opdrachten niet vanzelf. Een belangrijke factor om opdrachtgevers te laten zien wie jij bent en waarvoor jij staat, is jouw visitekaartje, jouw personal brand. Hoe stel je dit op en waar let je op? Met deze handleiding maak je een goede start.

  • Personal branding: waar sta jij voor, wat maakt jou uniek en waarin onderscheid jij jezelf van de rest?;
  • Het is belangrijk om authentiek te zijn. Mensen prikken zo door kopieergedrag heen;
  • Er zijn tal van handige tools om te kijke hoe jouw personal brand ervoor staat, zoals Photofeeler (voor de professionaliteit van je profielfoto) en de Social Selling Index van LinkedIn;
  • Wees consistent. Met een post per maand kom je niet ver. 
  • Houd er rekening mee dat niet alleen familie en vrienden zien wat jij online publiceert, ook potentiële klanten kijken mee. Let erop wat je publiceert;

Wat is personal branding

Alles draait om identiteit. Waar sta jij voor, wat maakt jou authentiek en wat zijn jouw kwaliteiten, passies en ambities? Het gaat hierin niet alleen om de buitenkant. Je probeert een diepere laag op te zoeken waardoor potentiële opdrachtgevers weten waarvoor ze jou als zzp’er in de zorg kunnen vragen, maar ook zeker waarvoor niet.

Er zijn duizenden zzp’ers in de zorg. Waarin onderscheid jij jezelf van de rest? Met een goede personal branding kun jij het verschil maken. Een groot deel is online te vinden in de vorm van een website, logo, huisstijl, brochurelijn of briefpaper. Dat is de oppervlakte. Maar wat zit daaronder? Hier draait het niet om haantje-de-voorste willen zijn of borstklopperij. Je maakt je klant duidelijk wie je bent en waar je voor staat en blijft dicht bij jezelf. 

Waarom een eigen website belangrijk is

Als zzp’er in de zorg is het verplicht om een website te hebben. Dit is een van de voorwaarden die worden gesteld aan het ondernemerschap. Een goede website is belangrijk. Hierin laat je zien waar jij voor staat en wat voor werk jij doet. Een echt visitekaartje dus.

Natuurlijk zijn er legio mogelijkheden om zelf een website in elkaar te zetten. Ben je hier niet zo bedreven in? Denk eens aan een expert die er een voor jou opzet, want wat zegt het over jouw professionaliteit als potentiële opdrachtgevers zien dat het om een doe-het-zelf website gaat?

Een website laten bouwen kost geld, maar uiteindelijk levert het jou onderaan de streep geld op. De uren die jij aan de website zou besteden, kun jij nu steken in het zorgen voor patiënten en cliënten. En dan heb je ook nog eens een professionele website waarop alles te vinden is. Ideaal, toch?

Wil je toch graag zelf een website in elkaar zetten, maar kun je hulp gebruiken? Digital expert Mélanie Gozzo kijkt samen met jou naar je wensen en behoeften tijdens met deze anderhalf uur durende training.

Profielfoto

Wanneer mensen jou tegenkomen op het internet, dan is de profielfoto het eerste wat ze zien. Daarom is het ontzettend belangrijk om hier goed over na te denken. Een vakantiefoto of onscherpe of slecht belichte foto draagt niet bij aan jouw professionaliteit.

Met deze handige tool, Photofeeler’, kun jij zien hoe goed jouw profielfoto ‘scoort’. Het werkt heel simpel: je uploadt de foto en binnen de kortste keren ontvang jij een beoordeling en weet jij of er werk aan de winkel is.

Social media

In de continu veranderende wereld van social media is het belangrijk om als ondernemer ook online goed vindbaar te zijn. Een website is al een begin. Maar de echte professionals begeven zich op LinkedIn – misschien passen andere platformen wel beter bij jou, omdat jouw klanten daar te vinden zijn; daarom is het goed om hier eerst onderzoek naar te doen.

Zorg altijd voor een zo compleet mogelijk profiel. Denk bij LinkedIn aan een goede profielfoto (later meer), een CV met opleiding en werkervaring, een kopregel waarin je je beroep omschrijft en geef in het informatieblok een korte beschrijving over jezelf. Tip: zet hier ook je contactgegevens in, dan weten de mensen hoe ze jou kunnen bereiken.

Als dit staat, is het tijd om een netwerk op te bouwen. Verzamel de juist mensen om je heen, collega-zzp’ers, mensen binnen zorgorganisaties. Eigenlijk iedereen die bij jou als zzp’er in de zorg past. Uiteindelijk zullen mensen jou door een groter netwerk makkelijker vinden. Laat hen de ervaringen die zij met jou hebben delen, want mond-tot-mondreclame is uiteindelijk de beste reclame.

Hulp nodig bij online zichtbaarheid? Met deze social media-training geeft expert Lucia van Dijk jou een duwtje in de goede richting. Er zijn ook genoeg boeken geschreven over personal branding, zoals die van Tom Scholte ‘Personal branding voor zzp’ers’. 

Zakelijk versus privé

Dit klinkt misschien heel logisch, maar niet iedereen zal hier direct bij stilstaan. Wie zich mengt in de wereld van social media en regelmatig berichten plaatst of reageert op posts van anderen moet beseffen dat dit niet alleen vrienden en familie dit zien, maar ook (potentiële) opdrachtgevers. Denk dus goed na wát je publiceert, voordat je op de verzendknop klikt. Met één verkeerde reactie kun je al snel afbreuk aan je merk plegen.

Consistentie

Wie zich één keer per maand meldt op social media zal niet ver komen. Het is belangrijk goed zichtbaar te zijn in deze continu veranderende wereld. Doe dat wel op een manier die bij jou past en die jou uniek maakt. Mensen prikken zo door kopieergedrag heen.

Een tip: stel een contentplan op. Wanneer, hoe vaak, in welke vorm en wat ga je publiceren? Consistentie is hierin het toverwoord. Het biedt ook nog eens houvast en structuur. Het is en zonde om er op de dag zelf achter te komen: ‘Shit, ik moet vanavond nog iets publiceren.’ Dit doet afbreuk aan de kracht van de boodschap en zorgt meestal niet voor de grootste succesverhalen. Met deze tool kun jij een content planner downloaden.

Meten is weten

Een beroemd natuurkundige, Heike Kamerlingh Onnes, sprak ooit de gevleugelde woorden: ‘Meten is weten’. Dit adagium geldt ook voor social media. Met de Social Selling Index van LinkedIn kun jij erachter komen hoe jouw personal branding er voor staat. Als je lager scoort dan 50 punten is er werk aan de winkel. Heb je meer dan 75 punten, dan behoor je tot de top.

Dit zou geen doel op zich moeten zijn, maar is wel een handige indicator die ook inzicht geeft wat voor verbetering vatbaar is. De vier punten waarnaar wordt gekeken: professionaliteit van je profiel, het vinden van de juist mensen, het delen van kennis en inzichten en het bouwen van relaties.

Heb je nog vragen of hulp nodig bij personal branding? Stel ze gerust of neem contact met ons op.

Over de auteur:

Wout Fassbender
Wout gaat altijd op zoek naar het persoonlijke verhaal. Door middel van interviews en podcasts informeert hij jou omtrent het laatste nieuws over ondernemerschap in de zorg.

Deel dit artikel:

Schrijf je in de
voor de nieuwsbrief

Ook interessant voor jou

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij op de hoogte blijven?

Ontvang nieuwe artikelen direct per e-mail.

Artikelen

Bijscholing

Community

Partners

Over ons