Starten als zzp’er: een bedrijfsplan, inschrijven bij de KvK en het urencriterium

Voor 2021 heb jij grootse plannen bedacht: je wil beginnen als zzp’er in de zorg. Vergeet niet dat hier veel bij komt kijken. Een handleiding voor de startende zorgprofessional is daarom geen overbodige luxe. In deel 1 van de driedelige serie komen de twijfels, inschrijven bij de Kamer van Koophandel en het bedrijfsplan.

Samenvatting

  • Begin met het opstellen van een bedrijfsplan. Dit bestaat uit drie onderdelen: het ondernemersplan, marketingplan en financieel plan. Dit is overigens niet verplicht, maar komt wel professioneel over.
  • Vergeet niet na te denken over een passende naam, die de lading dekt maar ook uniek is. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is de tweede stap op weg naar jouw onderneming.
  • Durf jij de sprong in het diepe nog niet aan? Je kunt je werk in loondienst ook combineren met het ondernemerschap. Zo kun je ontdekken of het werken als zzp’er in de zorg goed bij jou past.
  • Lees hier ook deel 2 en deel 3 van de driedelige serie voor de startende zorgprofessional.

Bedrijfsplan

Een goed begin is het halve werk. Voor je als ondernemer daadwerkelijk inschrijft bij de Kamer van Koophandel is enige voorbereiding van belang. Daarom stel je een bedrijfsplan op, een document dat overigens niet verplicht is maar jou wel kan helpen om de doelen te realiseren. In het ondernemersplan geef je informatie over jezelf prijs, de NAW-gegevens, persoonlijke eigenschappen, het idee achter jouw onderneming en vervolgens wat voor onderneming je wilt starten. 

Wat voor zorgprofessional ben jij eigenlijk? Iemand die binnen de muren van een zorginstelling werkt (intramuraal), bij de mensen thuiskomt (thuiszorg) of juist zorg verleent buiten de muren van een zorgorganisatie? Werk je liever met cliënten met een verstandelijke beperking, met ouderen, jeugd of mensen met een persoonsgebonden budget? Heb helder voor ogen welk functieprofiel het beste bij jou past en bij welk soort zorginstellingen jij het liefst werkt. Dan weet je direct in welke hoek je het dient te zoeken wat betreft opdrachtgevers.

Een marketingplan vormt ook een onderdeel van het bedrijfsplan. Diverse elementen die daarin terugkomen: doelgroep- en klantonderzoek, sterkte-zwakteanalyse, de vier p’s: product, prijs, promotie en plaats. Tot slot stel je een financieel plan op. Dat maakt duidelijk of jouw onderneming financieel haalbaar is. Misschien heb je wel een financierder nodig om jouw droom te verwezenlijken. Dit deel je op in vier begrotingen: investeringsbegroting, financieringsbegroting, liquiditeitsbegroting en exploitatiebegroting.  De Kamer van Koophandel geeft nog handige tips over het opstellen van je bedrijfsplan. 

Inschrijven KvK

Je hebt alle goede moed verzameld en de knoop doorgehakt. De eigen onderneming gaat er komen. Maar wat nu? De eerste stap die je neemt om jouw bedrijf levensvatbaar te maken, is door naar de Kamer van Koophandel te gaan en je in te schrijven. De bedrijfsnaam is niet onbelangrijk. Aan het opgeven van een naam zijn wel spelregels verbonden. Denk hier goed over na. Een grappige of geestige naam is leuk, maar dekt het wel de lading, weten mensen direct wat voor diensten jij levert?  Als er al een onderneming bestaat met de naam die jij voor ogen hebt in jouw regio en in dezelfde sector, dan is die naam al vergeven. Een tweede Bloemist Bert in Amsterdam mag jij dus niet beginnen. Woon jij in Groningen, dan mag het weer wel. Probeer hierin uniek te zijn.

Combineren

Durf jij de definitieve sprong in het diepe nog niet te wagen? Geen probleem! Je kunt ook jouw werk in loondienst combineren met het ondernemerschap. Zo kun jij ontdekken of het werken als zzp’er ook daadwerkelijk voor jou is weggelegd. Met deze constructie geniet jij de zekerheid van een vast inkomen iedere maand, maar ook de vrijheid die komt kijken bij het werken als ondernemer. Je bepaalt je eigen werktijden, uurtarief en kunt zelf je opdrachtgevers kiezen. Let wel op: de belastingvoordelen die een ondernemer heeft, krijg je alleen als jij per kalenderjaar meer dan 1225 uur aan jouw onderneming besteed. Dit heet het urencriterium en staat voor gemiddeld 24 uur per week. 

Misschien is deze weg de springplank naar jouw definitieve stap als eenpitter. Wil jij er zeker van zijn dat je voldoet aan de spelregels? Vul dan de ondernemerscheck van de Belastingdienst in.

Over de auteur:

Wout Fassbender
Wout gaat altijd op zoek naar het persoonlijke verhaal. Door middel van interviews en podcasts informeert hij jou omtrent het laatste nieuws over ondernemerschap in de zorg.

Deel dit artikel:

Schrijf je in de
voor de nieuwsbrief

Ook interessant voor jou

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij op de hoogte blijven?

Ontvang nieuwe artikelen direct per e-mail.

Artikelen

Bijscholing

Community

Partners

Over ons